16 نوامبر 2023- نتایج مطالعه ای که اخیراً در Diabetes Care منتشر شده است، نشان می‌دهد که روزه‌داری متناوب می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کند تا سطح قند خون خود را کنترل کرده و وزن خود را کاهش دهند.

محققان در اتریش به شرکت کنندگان در این مطالعه، یک دستورالعمل تغذیه ای مطابق با روزه داری متناوب دادند، که معمولاً شامل نخوردن غذا یا خوردن مقادیر کمی غذا در یک روز و خوردن بدون محدودیت غذا در روز بعدی است و این برنامه متناوبا یک روز در میان تکرار می گردد.

شرکت کنندگان اجازه داشتند 500 کالری که معادل یک صبحانه معمولی است، تا ظهر روزهای دوشنبه، چهارشنبه و جمعه بخورند اما بعد از آن تا صبح روز بعد باید اصلاً هیچ غذایی مصرف نمی کردند.

در همان زمان، انسولین درمانی برای شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع 2 مطابق با یک رژیم ساده با ریتم رژیم غذایی تنظیم شد.

گروه دیگری که در این مطالعه شرکت کردند، فقط در مورد توصیه های غذایی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مشاوره دریافت کردند.

یافته های این مطالعه نشان داد که روزه‌داری متناوب می‌تواند یک گزینه رژیم غذایی معتبر باشد که بسیاری از مردم با آن راحت‌تر از کاهش مداوم کالری کنار می‌آیند. با این حال، توصیه می شود هنگام پیروی از این روش با پزشک خود برای تنطیم داروها و انسولین خود مشورت کنید.

پروفسور هارالد سوریج، نویسنده اصلی این مطالعه و رئیس واحد آزمایشات پزشکی متابولیک بین رشته ای و معاون بخش بالینی غدد درون ریز و دیابت در دانشگاه پزشکی گراتس، گفت: میانگین سطح قند در گروه روزه داری متناوب به طور قابل توجهی بهبود یافت. علاوه بر این، شرکت کنندگان به طور متوسط کمی کمتر از پنج کیلوگرم از وزن بدن خود را از دست دادند.در مقابل، سطح قند خون و وزن گروه کنترل تا حد زیادی بدون تغییر باقی ماند.

پروفسور سوریج، ادامه داد: موضوع مهم این بود که روزه داری متناوب سبب هیپوگلایسمی شدید (سطح پایین گلوکز خون) در هیچ یک از افراد مورد آزمایش نشد. ما اکنون می دانیم که چگونه دوز انسولین را تنظیم کنیم تا افراد بطور ایمن بتوانند از این رویکرد تغذیه ای پیروی است.

پروفسور سوریج افزود: کاهش وزن نقش اساسی در درمان دیابت نوع 2 دارد. اغلب، کاهش وزن می تواند منجر به بهبود متابولیسم گلوکز شود.ما علاقه مند بودیم بدانیم که آیا این نوع مداخله غذایی برای بیماران مبتلا به دیابت که تحت درمان با انسولین بودند، مؤثر است یا خیر.

منتقدان این نوع رژیم اغلب این ترس را ابراز می کنند که افرادی که از این رژیم پیروی می کنند ممکن است در روزهای روزه داری دچار هیپوگلایسمی خطرناک شوند.

محققان اکنون در حال برنامه ریزی برای مطالعه ی بعدی هستند که شامل ورزش به عنوان یک عامل می شود.

پروفسور سوریج گفت: ما می خواهیم بررسی کنیم که چگونه کاهش وزن ناشی از روزه داری متناوب می تواند با ورزش، بیشتر تقویت شود و چگونه ورزش نه تنها بر سطح قند و انسولین، بلکه بر انگیزه افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز تاثیر می گذارد.

منبع:

https://www.drwf.org.uk/news-and-events/news/intermittent-fasting-could-benefit-people-living-with-type-2-diabetes/